Jednostki naukowe
Kancelaria Radcy Prawnego Lidia Szczęsna jest kancelarią prawną świadczącą kompleksowe usługi prawne między innymi dla jednostek naukowych, w tym instytutów badawczych, instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz i instytutów Polskiej Akademii Nauk, a także jednostek sektora finansów publicznych, instytucji kultury oraz innych podmiotów prawnych. Posiadając wieloletnie doświadczenie w obsłudze tego rodzaju podmiotów widzimy z jakimi problemami spotykają się jednostki naukowe oraz naukowcy i możemy pomóc w ich rozwiązaniu. Uczestniczymy też w nowych przedsięwzięciach związanych z komercjalizacją B+R. BSS Kancelaria zapewnia również wsparcie prawne w dziedzinie tak bardzo cechującej się brakiem jednolitej praktyki po stronie instytucji odpowiedzialnych za kontrolę realizacji postępowań i umów objętych dofinansowaniem oraz licznymi rozbieżnościami interpretacyjnymi w zakresie podstaw nakładania i wysokości korekt. BSS Kancelaria podejmuje się również spraw związanych z częstym uogólnianiem przesłanek uzasadniających wymierzenie korekt.
Partnerzy Kancelarii i współpracownicy prowadzą szkolenia wewnętrzne dedykowane dla Klientów z uwzględnieniem specyfiki jednostek z obszaru nauki w następujących zakresach:
- Prawo zamówień publicznych;
- Umowy komercjalizacyjne;
- Prawo własności przemysłowej, prawo autorskie i prawa pokrewne;
- Ochrona danych osobowych (RODO).
Szczegółowy zakres usług:
- Audyty pod kątem know-how i własności przemysłowej.
- Przygotowywanie dokumentacji związanej z rejestracją praw własności przemysłowej; sporządzanie wniosków o rejestrację znaków towarowych, wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, patentów i innych.
- Sporządzanie opinii i umów z zakresu prawa własności intelektualnej.
- Przygotowywanie regulaminów i innych dokumentów wewnętrznych związanych z prawem własności intelektualnej.
- Przygotowanie i negocjowanie umów:
a) komercjalizacyjnych,
b) o współpracy z partnerami biznesowymi
c) licencji, przeniesienia autorskich praw majątkowych,
d) agencyjnych, franczyzowych oraz outsourcingowych,
e) merchandisingowych oraz sponsorskich,
f) marketingowych ( reklamowych),
g) związanych z rynkiem IT.
- Radcowie prawni i rzecznicy patentowi reprezentują Klientów w postępowaniach sądowych z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa autorskiego i praw pokrewnych.
- Optymalizacja przy wykorzystaniu dóbr niematerialnych.
- Przygotowywanie i analiza form komercjalizacji, opracowywanie strategii komercjalizacyjnych.
- Analiza procesów transferu technologii naukowej pod kątem podatkowym.
- Przygotowywanie umów komercjalizacyjnych.
- Opracowywanie dokumentów związanych ze spółkami celowymi, wnoszeniem aportów, przekształceniami.
- Sprzedaż własności intelektualnej w kontekście finansów publicznych.
- Negocjacje z kontrahentami i analiza potencjału rynkowego wyników B+R (przy współpracy z zewnętrznymi ekspertami).
- Obsługa prawna zarówno zamawiających, jak i wykonawców na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym:
a) pomoc w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do wszczęcia postępowania/ złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
b) doradztwo oraz sporządzanie opinii prawnych w zakresie problemów pojawiających się podczas prowadzenia postępowania;
c) pomoc prawna przy badaniu i ocenie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
- Przygotowanie środków ochrony prawnej oraz zastępstwo procesowe zamawiających i wykonawców przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz przed sądami powszechnymi.
- Pomoc prawna w trakcie kontroli przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz w związku ze stwierdzeniem naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
- Posiadamy doświadczenie w przygotowaniu i realizacji zamówień publicznych współfinansowanych ze środków UE.
Legislacja w stopniu pozwalającym zarówno na opiniowanie i opracowanie projektów aktów normatywnych prawa powszechnie obowiązującego, jak i aktów prawnych wewnętrznych, wydawanych przez organy jednostki naukowej, jak np.:
- statutów;
- regulaminów, w tym:
a) regulaminu wynagradzania pracowników,
b) regulaminu przeprowadzania konkursów na poszczególne stanowiska naukowe,
c) regulaminu oceny pracowników naukowych,
- instrukcji obiegu dokumentów;
- regulaminu prac;
- regulaminu gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- polityki rachunkowości,
- instrukcji Inwentaryzacyjnej;
- instrukcji w sprawie gospodarki kasowej;
- instrukcji kontroli wewnętrznej;
- instrukcji bezpieczeństwa pożarowego;
- regulaminu korzystania z własności intelektualnej powstałej w wyniku prac prowadzonych w Instytucie;
- regulaminu komisji przetargowych;
- wewnętrznego regulaminu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych;
- regulaminu korzystania z aparatury naukowo-badawczej;
- innych regulaminów, w tym związanych z prowadzeniem studiów doktoranckich lub podyplomowych i innych działań.
- Prowadzenie bieżącej obsługi prawnej z zakresu prawa pracy w oparciu o obowiązujące przepisy oraz aktualną linię orzeczniczą, tworzenie aktów prawa wewnętrznego ( procedury, wytyczne, regulaminy pracy i wynagradzania, regulaminy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych), opiniowanie umów związanych ze stosunkiem pracy w tym z naukowcami oraz dyrekcją.
- Doradztwo w zakresie rozwiązywania i wypowiadania stosunku pracy.
- Doradztwo przy restrukturyzacji zatrudnienia, negocjacje w sprawie układów zbiorowych pracy i pakietów socjalnych.
- Doradztwo w zwolnieniach grupowych.
- Reprezentacja Klienta w sporach z pracownikami oraz reprezentującymi go organizacjami związkowymi, na etapie przedsądowym i sądowym.
- Przygotowywanie protestów od informacji o wynikach oceny projektu oraz zastępstwo procesowe przed Instytucjami Wdrażającymi i Pośredniczącymi.
- Przygotowywanie skarg do sądów administracyjnych na informację o wynikach oceny projektu oraz zastępstwo procesowe przed sądami administracyjnymi.
- Kompleksowa obsługa prawna związana z wdrażaniem i kontrolą projektów z Funduszy Europejskich.
- Wstępna analiza potrzeb inwestycyjnych przedsiębiorcy pod kątem możliwości pozyskania dotacji z programów regionalnych oraz programów krajowych.
- Pomoc w opracowaniu koncepcji finansowania projektu inwestycyjnego, która uwiarygodni wykonalność ekonomiczną inwestycji.
- Przygotowanie kompleksowej dokumentacji aplikacyjnej: wniosku o dotację, studium wykonalności, biznes planu, innych wymaganych dokumentów.
Dzięki obsłudze jednostek finansowanych z budżetu państwa Partnerzy Kancelarii znają specyfikę zagadnień związanych z ustawą o finansach publicznych, ustawą o zasadach finansowania nauki i aktami towarzyszącymi. Wspierają Klientów w zakresie prawidłowości wydatkowania środków publicznych, w tym wykorzystania dotacji celowych, a także gospodarowania majątkiem, w tym zbywania składników majątkowych.
- Tworzenie i obsługa spółek celowych.
- Obsługa organów spółek, jak również opracowywanie projektów umów, statutów i regulaminów spółek prawa handlowego.
- Wprowadzanie na rynki.
- Doradztwo prawne przy tworzeniu spółek nie tylko na terytorium RP, ale również poza jej granicami (UE, USA, inne), oddziałów, przedstawicielstw, fundacji oraz stowarzyszeń.
- Łączenie, podział oraz przekształcanie spółek.
- Przygotowywanie wszelkiej dokumentacji do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Reprezentacja w ramach postępowań rejestrowych spółek.
- Sporządzanie projektów i negocjowanie umów pomiędzy wspólnikami lub akcjonariuszami, jak również rozwiązywanie sporów pomiędzy nimi.
- Analiza stanu prawnego spółek (due diligence).
- Propozycje działań restrukturyzacyjnych.
- Pomoc w przygotowaniu obowiązkowych sprawozdań Spółek z udziałem Skarbu Państwa zgodnie z wytycznymi Ministra Skarbu Państwa.
- Likwidacja oraz upadłość spółek.
- Prawo kontraktowe – oferujemy sporządzanie oraz negocjowanie wszystkich rodzajów umów zarówno w języku polskim, angielskim, niemieckim.
- Dochodzenie roszczeń wynikających z umów.
- Zastępstwo procesowe przed wszystkimi sądami powszechnymi oraz sądami polubownymi oraz w postępowaniu egzekucyjnym; sporządzanie skarg do TK oraz wniosków do RPO.
- Sporządzanie opinii prawnych oraz ekspertyz z zakresu prawa cywilnego.
- Sporządzanie pism procesowych.
- Obsługa prawna w zakresie windykacji należności obejmuje postępowania polubowne, pojednawcze, sądowe, zabezpieczające oraz egzekucyjne, sporządzanie opinii prawnych o celowości podejmowania postępowania, ryzyk prawnych z nim związanych i innych dotyczących windykacji. Możemy poszczyć się dużą ściągalnością należności dla naszych Klientów i skuteczną obroną naszych Klientów.
- Przeprowadzeniu postępowania uwłaszczeniowego nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności naukowej jednostki.
- Audyt prawny nieruchomości.
- Doradztwo przy nabyciu nieruchomości, badania ksiąg wieczystych i rejestrów gruntów, przygotowywania umów sprzedaży oraz kupna Nieruchomości
- Regulacja stanów prawnych nieruchomości, (uwłaszczenie, zasiedzenie, zwrot nieruchomości, stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnych).
- Pomoc przy współpracy z organem w uzyskaniu wszelkiego rodzaju zezwoleń, pozwoleń, decyzji organów administracji związanych z nieruchomością.
- Odszkodowania związane z nieruchomościami (służebności przesyłu, nacjonalizacja i prywatyzacja).
- Kompleksowa pomoc prawnicza we wszystkich aspektach procesu inwestycyjnego, w tym w pozyskaniu finansowania na inwestycje rzeczowe.
- Przygotowanie i negocjacja umów zarówno ze strony Inwestora, Generalnego Wykonawcy, Podwykonawców.
- Doradztwo w przygotowaniu dokumentacji inwestycyjnej i bieżącej realizacji Projektu.
- Uzyskiwanie wszystkich pozwoleń, zezwoleń w procesie inwestycyjnym.
- Reprezentacja w sporach.
- Audyty z pomocy publicznej, mające na celu identyfikację pomocy publicznej uzyskanej przez przedsiębiorstwo w toku jego działalności wraz z określeniem wartości tejże pomocy oraz podziałem na pomoc udzieloną bezprawnie i zgodnie z prawem.
- Identyfikacja pomocy publicznej w projektach dofinansowanych z funduszy europejskich bądź z zasobów krajowych.
- Sporządzanie testów prywatnego operatora (inwestora, wierzyciela, zbywcy, nabywcy).
- Ocena zgodności projektów udzielenia pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym, w tym ocena ich zgodności z przepisami ogólnego rozporządzenia o wyłączeniach blokowych.
- Ocena zgodności planów restrukturyzacyjnych zakładających udzielenie pomocy publicznej z przepisami wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.
- Doradztwo w zakresie zapewnienia zgodności udzielanej pomocy de minimis z przepisami rozporządzenia Komisji nr 1998/2006.
- Kalkulacja wartości uzyskanej pomocy publicznej.
- Zapewnienie zgodności z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej wykonywania obowiązków związanych z uzyskaniem pomocy publicznej przez podmiot ubiegający się o pomoc publiczną.
- Zapewnienie zgodności z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej wykonywania obowiązków ustawowych przez podmiot udzielający pomocy, w tym w zakresie sprawozdawczości i monitorowania pomocy publicznej.
- Doradztwo w zakresie zapewnienia zgodności z prawem pomocy publicznej udzielania rekompensat wykonywania usług publicznych, w tym:
- ocena spełnienia kryteriów testu Altmark;
- ocena spełnienia przesłanek derogacji zawartej w art. 106 ust. 2 TFUE;
- ocena zgodności rekompensat udzielanych operatorom transportu zbiorowego z przepisami rozporządzenia nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego i uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70, w tym wyliczanie poziomu dopuszczalnej rekompensaty.
- Przygotowanie notyfikacji pomocy publicznej.
- Reprezentowanie podmiotu udzielającego pomocy lub podmiotu ubiegającego się o pomoc publiczną na restrukturyzację, w postępowaniu o uzyskanie opinii Prezesa UOKiK.
- Bieżące doradztwo z zakresu prawa pomocy publicznej w toku postępowania przed Komisją Europejską.
- Reprezentowanie stron zainteresowanych (w tym beneficjentów pomocy) w postępowaniu przed Komisją Europejską.
- Optymalizacja podatkowa procesów inwestycyjnych w tym połączeń, podziałów oraz przekształceń.
- Kwestie podatkowe przy komercjalizacji.
- Planowanie podatkowe oraz analiza podatkowych konsekwencji dokonanych transakcji i weryfikację prawidłowości ich rozliczeń.
- Doradztwo w zakresie transakcji wewnątrzunijnych.
- Analiza szczegółowych rozwiązań związanych z opodatkowaniem usług.
- Doradztwo oraz reprezentowanie w postępowaniach kontrolnych, podatkowych, egzekucyjnych w tym zabezpieczających.
- Reprezentowanie w postępowaniach przed sądami administracyjnymi.
- Sporządzanie wniosków o wiążące interpretacje podatkowe.
- Tworzenie dokumentacji cen transferowych dla podmiotów powiązanych.
- Sporządzanie, przy współpracy z przedsiębiorcą, dokumentacji określającej warunki stosowania ceny w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi, zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym (benchmark).
- Weryfikacja lub aktualizacja posiadanej dokumentacji podatkowej.
- Reprezentowanie podatnika w postępowaniu przed Ministrem Finansów o uznanie prawidłowości stosowanej przez przedsiębiorcę metodologii cen transakcyjnych (porozumienie APA).
- Audyt podatkowy w zakresie prawidłowości rozliczeń podatkowych oraz możliwych rozwiązań optymalizacyjnych.
- Tworzenie implementacja procedur zarządzania ryzykiem podatkowym (minimalizacja ryzyka podatkowego).
- Weryfikacja przyjętych oraz stosowanych metod rozliczeń zakupu i sprzedaży.
- Doradztwo podatkowe przy przejmowaniu innych podmiotów gospodarczych.
- Pomoc dla działu prawnego przedsiębiorcy z zakresu przepisów podatkowych.
Radcowie prawni reprezentują zarówno organy administracji rządowej i samorządowej, jak i osoby fizyczne i inne podmioty w postępowaniach sądowych i administracyjnych na wszystkich szczeblach, w szczególności w postępowaniach związanych z uzyskiwaniem zgód, pozwoleń, zezwoleń, koncesji i licencji oraz dofinansowaniem projektów. Zajmujemy się kompleksową pomocą prawniczą przy opracowywaniu i realizacji inwestycji związanych z własnością publiczną, tj. obsługa prawna projektów powstałych w wyniku partnerstwa publiczno –prywatnego. Gwarantujemy zastępstwo prawne przed sądami administracyjnymi w każdej instancji.
- Przeprowadzanie audytów pod kątem ochrony i bezpieczeństwa informacji i danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian RODO.
- Rejestracja baz danych osobowych w rejestrze GIODO.
- Przygotowywanie dokumentacji dotycząca ochrony danych osobowych.
- Szkolenia dla Administratorów Bezpieczeństwa Informacji.
- Doradztwo w zakresie ochrony informacji niejawnych.
Reprezentujemy naszych Klientów we wszystkich instancjach w postępowaniach:
- zabezpieczających;
- przed sądami powszechnymi, w tym Sądem Najwyższym;
- przed sądami polubownymi stałymi i ad hoc;
- egzekucyjnych;
- przed sądami administracyjnymi i organami administracji państwowej.
Prawnicy Kancelarii posiadają ponadto bogate i poparte sukcesami doświadczenie w postępowaniach cywilnych przed sądami powszechnymi i sądowo-administracyjnych przed Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, Trybunałem Konstytucyjnym, Rzecznikiem Praw Obywatelskich jak również w postępowaniach administracyjnych przed organami administracji rządowej i samorządowej. Zadaniem naszym jest wspólne rozważenie z klientem ryzyk prawnych związanych z prowadzeniem sporu, pomoc w przygotowaniu materiału dowodowego w tym na etapie przedprocesowym, opracowania strategii uwzględniającej wszelkie aspekty sporu.